Ett drygt och nedlåtande r-vh-l till karl

Ungefär så kan jag beskrivas ibland. Men bara ibland. Och det krävs faktiskt en hel del för att jag ska bli på så pass dåligt humör att jag börjar bete mig som ett sådant. Det är då jag hånar och gör narr av folk och tar upp sådant som får dem att framstå som idioter.

Nu är det i regel just dumhet och aningslöshet hos folk som triggar mig. Så om jag verkligen behöver göra någonting för att andra ska tycka att de är korkade är en ganska bra fråga.

Senast det hände var idag. Jag hade ett litet utbrott på Twitter pga kommentarer i FB-grupper för stollar som vill bevara Slussen. Nu tänkte jag få ett nytt utbrott här på bloggen.

Det var den vanliga visan. ”Varför bygga en trafiklösning för mycket mer trafik istället för att bevara den som finns idag”, ”vi borde istället restaurera dagens Slussen” och ”nya Slussen är visst dimensionerad för mycket mer trafik men det framgår inte eftersom staden inte räknar in gång- och cykelbroarna i ytan”. OK, den som är hyfsat insatt i frågan vet att nya Slussen dimensioneras för en tredjedel så mycket trafik som dagens, att dagens Slussen inte går att restaurera liksom att man med ”trafikytor” avser de ytor som vigs för fordonstrafik och att man naturligtvis inte inkluderar gång- och cykelbanor i dem.

Så varför blir jag då förbannad? Jo, därför att jag ser deras respektlösa okunskap och dumhet som en förolämpning mot de människor som har tagit sig tid att sätta sig in i frågan och lära sig vad som faktiskt gäller. Betongkramarna anser däremot att deras åsikter har lika stor betydelse som andras kunskaper.

Och trots att dessa människor rimligtvis borde vara medvetna om att det finns fakta att tillgå vägrar de att läsa på, utan föredrar att hålla fast vid sina åsikter.

Som någorlunda påläst upplever jag och många med mig att det är enormt frustrerande att få våra fakta och argument bemötta med okunskap och åsikter från en dum och obildad mobb  vars medlemmar anser att en åsikt är rätt och väger tyngre än fakta bara man är flera som delar den.

Den känslan är inte helt olik den som infinner sig av att få fakta och vetenskapliga argument ifrågasatta av religiösa människor som tror att det som står i Bibeln är sant eftersom någon auktoritet (i deras ögon) sagt till dem att det är det. De som tror att jorden är 6 000 år gammal (vilket iofs inte ens Påven gör numera), de som avfärdar vetenskapliga teorier som ”teorier” eftersom de inte ens förstår vad en teori är i vetenskaplig mening, liksom de som tror att det finns en genomtänkt tanke med hur vi människor är skapta.

Alltså, människor som föraktar fakta och kunskap som inte stämmer överens med deras världsbild och vanföreställningar.

Jag blir förbannad när sådana människor understår sig ifrågasätta den kunskap någon faktiskt delar med dem istället för att ta till sig. Det är nämligen genom att ta till sig som man lär sig och ökar sin egen bildningsnivå. Och som kuriosa kan jag nämna att jag vet att det finns vissa extrema NTA-människor här i stan som misslyckats med sina högre studier eftersom de ”vägrade låta sig sättas på plats” av lärarna.

I övrigt tycker jag att det är intressant att det är en sådan överrepresentation av sådana människor just i de här bevara-allt-grupperna, och att de hellre tar till konspirationsteorier än fakta för att förklara varför vissa beslut fattats.

Samtidigt måste jag tillägga att jag tycker att det är bra med människor som ifrågasätter och tänker självständigt. Men då med förbehållet att de ska göra det utifrån kunskap snarare än okunskap.

Till de som envist håller fast vid vanföreställningar som att Slussen går att restaurera, att nya Slussen byggs för att tillåta mer trafik liksom att det är en ond konspiration (”Det Byggindustriella Komplexet”) som står bakom  planerna har jag följande uppmaning:

Håll käft och låt kunniga och bildade människor föra debatten!

Kommentarer inaktiverade.