Polisen står handfallen inför denna terror

Polisen i Malmö vill storsatsa mot grövre brottslighet, men står handfallen på grund av att den specialmateriel som kan krävas inte finns tillgänglig. Helikoptrar, bepansrade trupptransportfordon, gummikulor, elpistoler och allt vad man nu kan tänka sig. Under tiden skrattar förövarna rått, plingar och cyklar glatt vidare.

Ja, det handlar nämligen om cyklister. Detta gissel för den civiliserade världen. Dessa organiserade marodörer på två hjul. Grova brottslingar som står över lagen och organiserar sig i maffialiknande organisationer för att påverka samhällsstrukturerna inifrån och skrämma vittnen till tystnad.

Så är läget enligt trafikpolisen Anders Idoff vid Malmöpolisen.

OK, jag ska inte raljera mer. Det är inte första gången jag ser en trafikpolis gråta ut över dessa hemska cyklister. Och säkerligen inte den sista gången heller.

Vad jag däremot tycker bör tas upp är Idoffs omdöme och kunskap. Jag vet för det första att cykelfrämjandet har erbjudit sig att stå med trafikpoliserna vid deras belysningskontroller i Malmö och dela ut cykellysen. Men det var tydligen inte intressant. Visserligen kan man diskutera det, eftersom det ju faktiskt är som så att en cykel SKA ha fungerande lyse, och att det är rimligt att åka på böter om man cyklar omkring utan lyse när det är mörkt. (Däremot ska polisen inte ägna sig åt sådant när det är ljust.)

Men vad är det egentligen Idoff skriver? Börjar med detta:

Jag arbetar vid polisens trafikgrupp i Malmö och håller med om att det råder en förbluffande likgiltighet hos Malmös cyklister utan omtanke eller hänsyn till övriga trafikanter.

OK. Så hur stor del av cyklisterna rör det sig om? Alla? Det är nämligen så Idoff genom sin svepande formulering får det att framstå. 

Och då är det inte heller konstigt att cyklister är den trafikantgrupp vars olycksstatistik ökar mest år efter år.

Det är sant. Den ökar år efter år. I och för sig ganska naturligt eftersom cyklingen i sig ökar. Men ökar olyckorna i en högre takt än cyklingen i sig? Och vilken typ av olyckor handlar det om, och vad beror de på? Det är en akademisk fråga eftersom den redan är besvarad: det är singelolyckor som ökar, och de orsakas i en klar majoritet av fallen av brister i infrastrukturen. Vet Idoff det?

Regeringen styr vad polisen ska prioritera via ett regleringsbrev. Trafikövervakning är ett prioriterat område.

Regleringsbrevet styr verksamheten. Det är helt riktigt. Men det är inte upp till enskilda poliser att avgöra hur verksamheten ska prioriteras utifrån detta. Det hoppas jag Idoff också vet. Och betyder ”prioritera trafikövervakningen” verkligen att polisen ska lägga mer tid på att sätta dit cyklister som cyklar utan lyse? Inte att de ska fokusera på överträdelser med fordon som i regel skadar, invalidiserar eller dödar när olyckor sker?

Under årets första halvår fråntogs dessutom trafikgruppen, utan närmare förklaring, ansvaret för att utbilda polisaspiranter i trafikfrågor i Malmö.

Finns det kanske ett samband med vad jag skrev i föregående stycke? PASParna bör kanske få lära sig annat än att stå och lura efter cyklister utan lyse?

Hur som helst, om jag vore Idoffs överordnade skulle jag inte bli särskilt glad åt den här debattartikeln. Det är den här typen av hatretorik där hela grupper dras över en kam och utmålas som kollektiva syndare som det blir motsättningar. Det finns individer som bryter mot reglerna inom alla grupper. Men folk blir i regel inte dödade när cyklister gör det.

Nu när vi ändå är inne på frågan, hur många svåra olyckor orsakar Malmös cyklister varje år? Hur många döda och skadade i olyckor där en cyklist varit vållande? Jag antar att det är betydligt fler olycksfall än vad Malmös bilister orsakar, med tanke på hur Idoff uttrycker sig.

Eller borde Idoff sätta sig ner och reflektera lite över vad han håller på med?

Annonser

Kommentarer inaktiverade.