Tidal – varför?

Det är några dagar sedan jag såg Jay-Zs smått bisarra video från lanseringen av Tidal. Men jag måste erkänna att den känns lika märklig nu som den gjorde när jag såg den första gången.

Låt oss börja med videon. (Se den nedan.)

Vad får vi se? Jo, ett gäng redan snuskigt rika musiker som samlats för att presentera någonting nytt. Någonting nytt i samma avseende som ”vi har samlats för att presentera ett botemedel mot AIDS, HIV, cancer och allt annat som drabbar människor över hela världen”. Någonting nytt? Någonting nyskapande? Någonting som ska ”förändra världen”?

Så framställs det i videon. Men låt oss nu ta oss en närmare titt på den här videon. Vad visar den egentligen?

Jo, en samling musiker som helt verkar ha tappat kontakten med sina fans. En samling musiker som anser att det är nyskapande att tvinga de fans som tidigare betalat ca 10 dollar per månad via Spotify istället betala det dubbla. Är det nyskapande? Är det utveckling? Eller är det helt enkelt ett tecken på att dessa redan extremt rika artister vill ha mer än de redan får ut?

Låt mig sammanfatta det så här: för oss som lyssnar på deras musik är det en förlustaffär. Vi får samma musik som tidigare. Men via en annan  tjänst. Och till ett pris som ökat med 100%.

Inser dessa människor detta när de glatt står framför kameran och skålar i champagne? Att den som betalar för deras musik är förloraren och tvingas betala dubbelt så mycket? Att de riktar den här reklamfilmen till de som bara förlorar på förändringen? Kommer dessa människor att köpa den här reklamen? Eller gå tillbaka till att ladda ner musik via olika illegala tjänster?

För mig spelar det ingen roll. Jag har Spotify. Jag lyssnar inte på någon musik som dessa människor producerar eftersom jag har helt andra krav än att de ska ha legat på någon topplista de senaste månaderna.

Vad de här människorna gör är att pissa i ansiktet på de som betalar för deras musik. De som betalar via bl a Spotify. De som inte är så tagna av deras verk att de är villiga att betala för en låt på en CD och samtidigt betala för de återstående 10-15 låtar de INTE tycker är värda att betala för.

Inser de att de gräver sin egen grav? Att lansera en tjänst som Tidal är förmodligen det bästa sättet att få folk att återgå till att ladda ner musik illegalt. Att dessutom i videon skåla i champagne för den ökade kostnaden för konsumenten är ytterligare en förolämpning.

Hur tror de att detta kommer att sluta? Ärligt talat? Har de fullständigt tappat kontakten med sina fans? Med de som betalar för deras musik via Spotify?

(För min del handlar det om kanske en eller två låtar från Madonna som jag lyssnade på och gillade på under 1980- eller 1990-talet, men resten skiter jag i. Och jag har redan dessa låtar på CD och kan enkelt konvertera dem till mp3.)

Bit inte den hand som föder dig.

Kommentarer inaktiverade.