Nu är vi extra kränkta

Få av oss har väl undgått att notera den pågående flyktingtragedin på medelhavet. Överfulla och knappt sjövärdiga båtar som kapsejsar, vilket leder till att hundra- eller till och med tusentals människor mister livet. Bara för att de söker en ny tillvaro.

Ett väldigt träffande inlägg i frågan står tecknaren Hans Lindström för. Hittar inte bilden på nätet, utan länkar istället till en tweet av Torbjörn Jerlerup:

Bilden skulle jag vilja beskriva som problematisk. Den har ett budskap, och det budskapet förstår jag. Men gör alla det?

Kanske borde den förses med en varningstext i stil med ”dagens skämtteckning utgår och ersätts av denna mörka satir för att göra gemene man uppmärksam på den mänskliga tragedi som nu pågår på Medelhavet”. För den kan missförstås. Eller kanske inte. Jag är inte säker på om det är fråga om regelrätta missförstånd eller bara avsiktliga vantolkningar.

Oavsett vilket har många ”kränkthetskonsulter” börjat hugga på den och kalla den för rasistisk. Den driver med svarta. Den driver med stereotyper om svarta. Den är osmaklig som försöker framställa flyktingdöden på Medelhavet som ett skämt. Och så vidare.

Men är det verkligen så? Jo, nu vet jag att jag eftersom jag försvarar den kan räkna med att bli bemött med diverse rasistiska härskartekniker; jag är en vit man. Jag är inte rasifierad. Jag är enligt intersektionalitetens alla normer och regler en makthavare som därmed slår nedåt. Förmodligen är jag även rasist eftersom jag inte håller med om att teckningen är rasistisk. I vissas ögon är ”rasist” ett binärt tillstånd.

Om jag är det spelar ingen roll eftersom den som anklagar mig inte själv bryr sig om det är sant utan tar till retoriska skamgrepp.

Vad är jag då? I första hand mån om att hyfsa debatten och att försöka hindra de som säger sig arbeta mot rasism från att göra (fler) självmål. För det är just vad de gör när de angriper DN och Hans Lindström för den här teckningen.

Teckningen visar en gråtande afrikansk pojke på en flytande resväska, omgiven av vrakgods och en flytande kropp. Någon övermänsklig slutledningsförmåga krävs knappast för att räkna ut att bilden visar vad som återstår efter att ännu en flyktingbåt kapsejsat på Medelhavet. Några rasistiska stereotyper finns däremot inte i teckningen, och så är det med det. Att påstå att många båtflyktingar från olika länder i Afrika dör på Medelhavet är ingen rasistisk stereotyp. Och det är det teckningen visar.

Nu kommer förmodligen någon kränkthetskonsult att upplysa mig om att jag har fel, som vit människa med makt och ett kolonialt arv i bagaget förstår jag inte rasism eller hur det är att vara diskriminerad. (Ett påstående som i sig är rasistiskt eftersom det angriper mitt ursprung, men det är en annan diskussion.) Förmodligen kommer någon att påpeka att pojken på resväskan är svart. Ja, det är han. Men att framställa afrikaner med mörk hud är inte mer stereotypt än att framställa europeer med ljus hud. I övrigt innehåller teckningen ingenting mer som kan tolkas som stereotypt.

Så, är det som vissa påstått kränkta människor gör gällande?

Är Hans Lindströms teckning rasistisk? Driver den med stereotyper? Eller uppmärksammar den människorna bakom siffrorna som rabblas upp när vi får höra att ännu en flyktingbåt kapsejsat och X antal människor mist livet? Kanske är det en bra idé att tänka ett steg längre innan man skriker ut sitt missnöje?

Kommentarer inaktiverade.