Visst går det att driva en bokhandel

I dagarna har det skrivits och tyckts väldigt mycket om att Hedengrens bokhandel vid Stureplan håller på att gå omkull. Många kommer med förklaringar som att det beror på e-böckerna eller på att folk köper böcker på nätet istället för i fysiska butiker.

Min förklaring? Det beror på Hedengrens själva. Tyvärr.

Jag gjorde ett ovetenskapligt test ikväll för att testa min hypotes. Först promenerade jag ner till Hedengrens och tog en sväng i butiken. Sedan gick jag till Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan. Därefter tittade jag in hos SF-bokhandeln i Gamla stan. Detta för att testa hur impulsköpsvänliga de olika butikerna är, med Hedengrens som studieobjekt och de andra som referensobjekt. Det är som sagt ovetenskapligt, eftersom jag är jag och inte representativ för hela Stockholms befolkning.

Resultat: jag hittade flera böcker som jag skulle kunna tänka mig att köpa på studs på både SF-bokhandeln och på Akademibokhandeln, men bara en eller två på Hedengrens.

Nu köpte jag inga böcker, eftersom det inte bara handlar om att ha viljan att läsa en viss bok. Man ska ha tid att göra det också*. Men det är en annan fråga.

Så varför blev det som det blev? Vad skiljer Hedengrens från Akademibokhandeln eller SF-bokhandeln? Främst är det sortimentet. Brett eller djupt? Akademibokhandeln har ett väldigt brett sortiment, som det heter. Det är inte nödvändigtvis samma sak som att det är stort och omfattande, utan betyder att de har lite av varje. Många kategorier, men kanske inte så mycket i varje kategori. SF-bokhandeln är däremot motsatsen med ett djupt sortiment. Inte heller det betyder nödvändigtvis att det är stort och omfattande, men det betyder att man är specialiserad inom vissa kategorier. Där hittar man i princip bara science fiction, fantasy och skräck. Men i gengäld hittar man väldigt mycket i varje kategori. Vill man ha någonting sådant går man dit.

Hedengrens ligger däremot någonstans mitt emellan, och det är det jag tror är problemet.

Sortimentet är brett, men inte riktigt så brett att de har någonting för alla, som Akademibokhandeln. Det är någorlunda djupt också, och i de kategorier som finns har de en hel del, men inte så mycket som SF-bokhandeln. Därför innebär det en viss osäkerhet att gå dit om man ska handla. Vet man inte riktigt vad man är ute efter (impulsköpsvarianten) så är det osäkert om de för just den genren eller kategorin. Vet man vilken genre man är intresserad av är det osäkert om de har just det man vill ha.

Kanske är det i de banorna de borde tänka om de vill hålla sig kvar på marknaden? Att de måste se över sitt sortiment och satsa på att antingen vara väldigt breda, eller nischa sig så att de blir väldigt djupa?

Det skadar inte heller om de tar sig en funderare över var de håller till.

Alltså, Stureplan? A-lägenas a-läge? Med skyltfönster ut mot svampen, och ingång till butiken direkt efter entrén till gallerian?

Är det verkligen rätt plats för en bokhandel? Förmodligen betalar de bland de högsta lokalhyrorna i hela landet. Stureplan är känt för mycket, men inte för att vara billigt. I Sturegallerian och runt Stureplan ligger butiker inom high end-segmentet. De som säljer till folk som är villiga att betala en bra slant för vad de köper. Precis som Biblioteksgatan. Det är därför kedjor som KappAhl och Coop i regel väljer andra lägen. Det är liksom fel sammanhang för den typen av verksamheter. Nu har ju Sturegallerian inte alltid varit som den är idag. Jag minns hur det var när den öppnade. Då låg inte bara Hedengrens där, utan även Tradition (som flyttade dit från Humlegårdsgatan, dvs andra sidan av samma kvarter**) och Skivakademin fanns i Sturegallerian. Ut mot Svampen låg Big Burger, som senare blev Burger King.

Sturegallerian var alltså en konkurrent till Gallerian på Hamngatan på den tiden. Och då platsade Hedengrens där, eftersom den som skulle köpa rollspelsgrejer och musik kanske även shoppade böcker samtidigt, för att avsluta med en burgare på Big Burger eller McDonalds på Kungsgatan (som då var väldigt annorlunda än idag). Men idag? Dyra och exklusiva kläder, smycken, klockor som kostar i nivå med bättre begagnade bilar, och så billiga pocketböcker? Det går inte riktigt ihop om vi ser till shoppingmönstren.

I takt med att Stureplan blev mer exklusivt flyttade därför de mindre exklusiva verksamheterna därifrån. Tradition flyttade till Gallerian, blev till EB Games, missade sin målgrupp och gick omkull. Hur det gick med Skivakademin vet jag inte, men marknaden är ju inte så överdrivet stor för musik lagrad på plastbitar idag…

Hedengrens blev däremot kvar. En ”vanlig” bokhandel som inte utmärker sig på annat sätt än att den är gammal och anrik. Någonting som har stor betydelse för vissa, men som en överväldigande del av kunderna faktiskt struntar i. De vill bara köpa böcker. Rätt kategori, eller rätt böcker, och där och då. Inte böcker som måste beställas av butiken. Det kan man göra själv via Adlibris eller Bokus***.

Hur som helst, Hedengrens kan som sagt kanske överleva. Antingen genom att de nischar sig, blir mer exklusiva och fokuserar på dyra böcker som tilltalar folket runt Stureplan, eller flyttar till större lokaler i annat läge för att möjliggöra ett bredare sortiment. Genom att konkurrera med Akademibokhandeln och Bok-skotten i ett läge som ändå är centralt, men mindre exklusivt än idag?

Det kan gå. Men Hedengrens i sin nuvarande form kan inte överleva. Alla verksamheter som är gamla och anrika har lyckats bli det genom att utvecklas i takt med att tiderna förändras.


* Jag har nu hunnit med fem sidor i mitt signerade ex av Sigrid av Johanne Hildebrandt, som jag egentligen hade tänkt sluka i en enda öppning men inte riktigt hunnit ta mig an – därför blir det inga fler böcker på ett tag.

** Tradition var en på sin tid mytisk butik för oss förortskids som växte upp under rollspelsboomen på 1980-talet. Att hitta dit var inte det lättaste för den som aldrig var inne i stan regelbundet. Men det var i princip den enda butik som hade ett omfattande rollspelssortiment i hela Stockholm, så man fick minsann se till att ta sig dit om man ville köpa mer än standardgrejerna på Åhléns och Stor & Liten (som sedan blev BR Leksaker).

*** E-böcker och e-försäljning av fysiska böcker är inte ett så stort hot som man gärna vill tro. Bokköp i butik bygger på tillgänglighet och snabbhet, och varken e-böcker eller postorder kan konkurrera med det. Men det kräver att man vet vad kunderna efterfrågar för att kunna lagerhålla det. Då måste man antingen vara väldigt stor eller väldigt nischad, som de båda referensexemplen jag tog upp.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.