Att se eller inte se Slussen

Från bevararhåll får vi ofta höra att Slussen är vacker och genial. Jag, precis som många som vill se någonting mer människovänligt på platsen har länge undrat hur det är möjligt. Nu tror jag att jag har svaret: dessa människor ser helt enkelt inte Slussen!

Vad de ser är i regel Gamla stan och Södermalm. Äldre bebyggelse med intressanta fasader i varierande färger. De ser människorna som rör sig runt Slussen. Själva Slussen med all dess betong ser de däremot inte. För att visa hur det fungerar har jag satt ihop en liten bildserie.

Jag börjar med vad bevararna ser.

slussen3 slussen4 slussen5 slussen6 slussen7 slussen8 slussen9 slussen10Och visst ser Slussen ganska trevlig ut på de bilderna? Dvs så länge man faktiskt inte ser Slussen, utan låter sig distraheras av omgivningarna.

Vad vi andra ser är däremot inte riktigt lika behagligt för sinnena.

slussen3 slussen4 slussen5 slussen6 slussen7 slussen8 slussen9 slussen10Ja, det är alltså betong, betong, betong och åter betong. Mitt tips till dig som tycker om Slussen och inbillar dig att det är en vacker och människovänlig plats/konstruktion: titta på själva Slussen och inte på det som omger den.

2 responses to “Att se eller inte se Slussen

  1. Innan förfallet satte in orentligt var Slussen en väldigt spännande plats. Jag var mycket där på 50-talet påväg till o från plugget. Det var ett ställe med karaktär, en central punkt för hur man uppfattade Stockholm rent mentalt. Slusen, Normalmstorg, Stureplan, Kungsgatan – det var kring dessa noder som man byggde upp uppfattningen om stan. Kanske en del av attraktiviteten försvann när T-banan blev genomgånde – innan dess så bytte man alltid färdmedel, och kunde kolla den härliga utsikten medan man väntade på 10:ans spårvagnnpå väg till o från plugget. Nu har Slussen förfallit. Jag inser att man måste fixa till det, men, tyvärr, ingen är väl sådar överentusiastisk för den nya, det är att kompromissförslag i likhhet med Förbifarten. Nya djärva bygnationer, som ju Slussen var, finns det inte plats för i STockholm längre.