Vilka åsikter ska tillåtas, Veronica?

Stefan Löfven gjorde ett väldigt klokt och insiktsfullt uttalande idag. Dels att SDs reklam på Östermalmstorgs t-banestation var bedrövlig, och dels att det var fel att riva ner den. Jag håller med till 100%.

Extra positivt var att han gjorde det i egenskap av ledare för socialdemokraterna och landets statsminister, för samtidigt trampade Veronica Palm i klaveret:

Jo, visst har hon rätt. FNs allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna anger inte att rätten att köpa reklamplats i t-banan är en av dem. Men det här är ett problematiskt uttalande. Rentav dumt. Obegripligt dumt av en erfaren politiker som Veronica Palm.

Det spelar som det heter SD i händerna. Och det är ingen klyscha.

Det krävs ingen djupare analys för att tolka fram att hon med det menar att SD inte ska få sprida sina budskap hur som helst i t-banan. Men det får de inte heller, eftersom reklam som kränker och på något sätt är olaglig inte tillåts där. Dock har flera auktoriteter inom juridiken slagit fast att reklamen följer lagen. Liksom SLs riktlinjer. Det är där vi får dra gränsen.

Jag  förstår att vissa tycker att SDs reklam borde ha stoppats. Jag förstår att vissa rev ner den. Jag förstår att vissa tyckte att det var OK att den revs ner.

Det betyder dock inte att jag accepterar det!

Varför? Två skäl. Dels måste vi tillåta åsikter/yttranden – som inte är olagliga – vi inte själva ställer oss bakom. Dels för att sådana angrepp bara gynnar SD.

Det vet Löfven. Därför sade han att det var fel att riva ner reklamen. Vet även Palm att det är så? Då undrar jag varför hon skrev som hon gjorde på Twitter. Det kanske stärker hennes ställning bland de som redan håller med henne, men det skadar i princip alla partier utom just Sverigedemokraterna. Jo, det ger bekräftelse för Palm. Det får man om man predikar för de redan frälsta. Känslan av att ha rätt, eftersom andra tycker lika. Confirmation bias, som det kallas.

Så, jag tar det igen: hur Sverigedemokraterna fungerar.

SDs strategi är att utnyttja människors okunskap. Deras rädslor. De ställer människor mot varandra. Genom att demonisera och skapa vi- och-dem-känslor. Att fabricera hot. SD verkar genom att provocera, och genom att angripa – och demonisera – grupper som inte har en egen röst att svara med.

Att ”reklamen” i Östermalmstorgs t-bana angriper romer (jo, spela inte dum) är ingen slump. De är en tacksam måltavla för just SD som behöver ett ”hot” att mobilisera mot, samtidigt som de låtsas rikta sig mot utländska turister (som ju inte röstar här). Det är en väldigt effektiv taktik. Peka finger och visa att det finns ett ”problem”, och kom sedan med en ”lösning” så lyssnar folk.

Dock var det att få reklamen stoppad som var huvudsyftet. Dels sprids budskapet ändå, och dels kan SD visa hur de ”blir tystade av PK-maffian” (”vänsterextremister”) när de ”säger sanningen”.

Problemet är bara det att det aldrig kommer att vara slut på ”hot” för SD. Om romerna försvinner kommer de att hitta en annan grupp att ge sig på. Du minns kanske TV-reklamen från 2010? ”Pensionärsbromsen”, med burkaklädda kvinnor som tävlade med en pensionär? Den som aldrig sändes? Se nedan.

Då var invandrarkvinnor i burka/muslimer det ”hot” som SD ville ”skydda” oss mot för det fanns inga tiggande romer i Sverige då. Även där var syftet med reklamen inte dess eget budskap, utan att den skulle stoppas för att ge SD en chans att peka finger och visa hur de ”blir tystade av PK-maffian”, samtidigt som budskapet spreds ändå. TV4 svalde betet och bidrog till att få in SD i riksdagen.

Det här beteendet är helt i linje med den fascism som SD representerar, även om de utger sig för att vara folkliga.

Tänk dig att romerna försvinner. Sedan muslimerna. Kommer SD att lägga ner verksamheten då? Säga tack och adjö till sin makt och sitt inflytande, eftersom deras mål – ett ”helsvenskt” Sverige – är uppnått? Tror man det är man mer än lovligt naiv. Istället kommer de att hitta en annan syndabock för det som är ”fel”. Oavsett om någonting verkligen är ”fel” eller ej.

De kommer att fortsätta uppför samhällsstegen, och ge sig på den grupp som de uppfattar som den bästa kombinationen av svaghet och belastning. Kanske människor med funktionshinder? Eller pensionärer? Uppfattas 40-talisterna som tärande eftersom de får ganska bra pension och förväntas leva länge?

Så fungerar Sverigedemokraterna. Tro ingenting annat.

För vissa är det uppenbart. De som jobbar med PR/kommunikation – eller som liksom jag har pluggat det – känner till dessa knep. Skräm upp folk genom att fabricera hot. Rikta dig mot de som är neutralt inställda. Du kan inte omvända de som redan tycker annorlunda än du. De som redan tycker som du behöver du inte övertyga. Använd någonting synligt men främmande att bygga upp ”hot” kring. Nej, sådan propaganda går inte hem hos de som tänker kritiskt, ifrågasätter och söker kunskap. Men det inte heller dem SD vänder sig till. De vänder sig till de som är osäkra och okunniga och därmed formbara eftersom de inte ifrågasätter. Dessa människor ser en slags trygghet i SD.

Tyvärr använder politiker som Veronica Palm inte sitt inflytande i den offentliga debatten till att upplysa människor om vad SD är. Istället dansar hon efter deras pipa och går i de fällor de så skickligt har gillrat. Istället för att bemöta och exponera dem angriper hon deras – eller rättare sagt allas – rätt att uttrycka sig och sprida sitt budskap. Vilket är precis vad de vill.

Så, kära demokrater och antirasister över hela den politiska skalan, när ska vi sluta gynna Sverigedemokraterna? Ska vi sluta göra självmål och istället flytta spelet till SDs planhalva? De har inte monopol på att manipulera okunniga väljare. Ska vi göra en insats mot okunskap och fördomar? Bildning är det största hotet mot SD.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.