Dags att byta ut G4S?

Idag tog DN upp problemen med felparkerade fordon i cykelfälten i Hammarby Sjöstad. Det tycker jag är positivt, eftersom det faktiskt är ett problem för många cyklister. Hur G4S hanterar övervakningen och bötfällningen får däremot underkänt.

Jag bor inte själv nere i sjöstan men brukar cykla där ganska ofta. Jag känner igen problemet. Det är alltid fordon parkerade i cykelfälten. Och det finns inte mycket extra utrymme när man ska vingla ut i biltrafiken, och alltid ska någon stressad bilist köra om när man själv kör om den felparkerade bilen.

Men nu är man medvetna om problemet säger man från stadens sida.

Staden har ökat bevakningen, och på trafikkontoret tror man att problemet kommer att ”minska med tiden”. Det låter ju trevligt, men jag delar inte deras optimism. Vi har haft cykelfält i ca 20 års tid, men problemen har inte minskat. De ökar faktiskt.

En förklaring till att problemet ökar kan vi hitta hos G4S, som sköter bevakningen. ”Vi försöker prata med bilisterna före att bötfälla dem” säger man från G4S sida. Prata? Vilket framgångskoncept. Förklara för de bilister som ställer sig där de vet att de inte får stå att de inte får stå där? Istället för att bötfälla dem?

Genialt.

Vad G4S gör är att de omintetgör den preventiva funktion böter har. Böter fungerar som avskräckning och ingenting annat. Att få människor att låta bli att begå de överträdelser som ger böter. ”Gör jag det här blir det böter om jag åker dit.” Böter fungerar som bäst när de inte behöver utfärdas. Att den som parkerar i rondellen utanför Coop/lidl i sjöstan får pynta en tusenlapp gör i sig däremot ingen nytta i efterhand. Men vetskapen att man förmodligen kommer tvingas betala den där laxen för att stå i tio minuter utanför Coop kan få många att tänka till och ställa sig någon annanstans. Så fungerar böter.

Men då går G4S ut och säger ”vi pratar med felparkerarna istället för att bötfälla”?

Alltså, hur tänkte de? De säger rakt ut att det fortfarande är riskfritt att felparkera fast de bevakar platserna. Hur kommer det att påverka beteendet nere i sjöstan, tror du?

Staden borde kanske fundera på att byta ut G4S? Dels för att de sköter sitt uppdrag på det viset och dels för att de är dumma nog att i DN i princip säga ”det är fritt fram att parkera var som helst för vi kommer inte bötfälla er”.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.