Audi med fingrarna i kakburken

Ikväll såg jag någonting som fick mig att haja till en aning: Audi Sverige samarbetar med Kakan Hermansson. Ni vet, programledaren som inte gillar poliser och gärna använder uttryck som ACAB/ACAP (All Cops Are Bastards/Pigs). Ett lysande beslut från Audis sida och deras potentiella kunder uttryckte sitt gillande i horder.

Nej, naturligtvis inte. Man kan väl säga som så att det dök upp en del kritiska kommentarer till inlägget på Audi Sveriges Facebook-sida. En del. Några hundra, ungefär. Till en början försökte de hantera kritiken med den dokumenterat sämsta kända metoden: i form av ett copypasteat standardsvar.

Men nu har någon tydligen sent omsider vaknat till hos Audi. Inlägget är borta från sidan på Facebook. Sidan på deras webbplats ligger däremot kvar.

Så vad gick fel då? Jag tror att det grundläggande misstaget var att de inte fokuserade på sin målgrupp. Volvo körde en lyckad kampanj med Zlatan. T o m jag som är fullständigt ointresserad av både bilar och fotboll vet att Zlatan är en framgångsrik fotbollsspelare (och jag vet givetvis också att Volvo är ett bilmärke). Där finns det förmodligen en ganska stor gemensam målgrupp. Människor som dels gillar bilar och dels gillar fotboll. Så kombinationen Zlatan + Volvo + svensk natur var ganska klockren för Volvos varumärkesbyggande.

Förmodligen tänkte Audi i samma banor. Men fel. Väldigt fel.

Audi är ett premiummärke. Det är BMW, Mercedes och Audi som gäller för de som har råd med någonting bättre än en Volvo men samtidigt inte har stålar nog för en Porsche. Det är alltså inte riktigt samma människor som Volvo-ägarna, även om det finns ett överlapp mellan målgrupperna. Många som har råd med Volvo kan göra sig råd att skaffa en Audi. Och många Audi-ägare känner att de kan visa sig i en Volvo utan att skämmas.

Däremot är det inte riktigt samma målgrupp som ser upp till Kakan Hermansson. Arga unga vänstermänniskor och radikalfeminister har i regel inte en Audi på första plats på önskelistan. Det finns i och för sig en sekundär målgrupp, och det är de människor som gillar Kakan för hennes polishat. Men vill verkligen Audi rikta sig så tydligt mot människor som ofta är kriminella? Troligtvis inte. Och det har man nu på Audi insett: deras målgrupp – som blir det som definierar deras varumärke – är inte unga radikala vänstermänniskor, och inte heller kriminella. Börjar de förknippas med dem kommer de att tappa premium-kunderna, och sedan kommer Audi att jämställas med Volkswagen och Skoda.

Min gissning är att sidan på deras webbplats också kommer att försvinna inom en inte allt för avlägsen framtid. Audi har inte råd att ha den kvar.

”Men all uppmärksamhet är ju bra uppmärksamhet, och det har de fått” kommer kanske någon att säga nu. Sorry, men det stämmer inte. Den som jobbar med reklam, kommunikation, marknadsföring och liknande vet att det definitivt finns uppmärksamhet man inte vill ha. Det här är ett exempel.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.