Comeback för Nokia 3310?

”Experterna sågar Nokias nya 3310” skriver Omni. Tydligen vill alla ha smartphones nu för tiden, så enligt experterna finns det ingen anledning till att köpa den här telefonen.

Nu är jag ju inte själv expert, så jag är av en annan åsikt. Jag tror nämligen att den här telefonen kan bli en succé. Eller i alla fall framgångsrik.

Så hur får man en galen idé som denna? Att utveckla en nyversion av en telefon som ursprungligen släpptes för nästan 17 år sedan? På mobiltelefonernas tidsskala är 17 år förhistoriskt. Eller för-förhistoriskt. Någonstans mellan Big Bang och ursoppans uppkomst. Någonstans måste man väl ha tänkt fel? Nej. Jag tror att de tänkt helt rätt.

Att surfa med? Den kommer att suga fett. Appar? Glöm det. Sociala medier? Kanske. Att maila? Jodå. SMS och MMS? Det funkar. Ringa med? Givetvis!

Där har vi det. De har listat ut att det faktiskt finns en målgrupp som vill använda telefonen som telefon. Det är egentligen ingenting nytt. Den målgruppen har funnits länge. Men alla mobiltelefontillverkare ser den som förhållandevis liten. Några procent av den totala kundbasen, kanske? Det skulle väl inte löna sig att fokusera på den?

Jodå. Vad man glömmer bort är att även om det handlar om relativt sett liten målgrupp innebär det väldigt många potentiella kunder. Kunder som du inte behöver konkurrera om.

Det är ganska enkelt. Säljer du det alla andra säljer blir det stor konkurrens. Men hittar du någonting som du är ensam om men som efterfrågas av många är du en vinnare. Det är grundläggande konceptutveckling: hitta en målgrupp med behov och önskemål som ingen annan tillgodoser, och bli den som tillgodoser dem. Tänk utanför ramarna.

Ett exempel för att illustrera detta samt problemet med vad experterna tycker är om du bor i en stad om vill öppna ett matställe. Allt som finns i staden är 20 pizzerior. Experterna (eller i det här fallet banken som du vill låna från) kommer att säga att du ska starta stadens 21:a pizzeria, för alla köper ju pizza här i stan. Den som gjort sin hemläxa inom konceptutveckling förstår däremot att behovet av pizza redan är tillgodosett. Att alla köper pizza beror på att det inte finns något annat att välja på. Tittar man dessutom på prisutvecklingen och ser att pizzorna bara blir billigare och billigare ser man att efterfrågan inte bara är tillgodosedd. Den är t o m mättad. Så man öppnar någonting annat. Kanske ett sushihak eller en vegetarisk restaurang. Man hittar sin nisch, helt enkelt. Och det blir givetvis svårt. Banken kommer inte att bevilja lån, eftersom man vill satsa på någonting som ingen rent historiskt sett är intresserad av. Det säljs ju ingen sushi eller vegetarisk mat så då finns det ju ingen efterfrågan.

Kort sagt, jag tror att experterna har fel. Jag tror på nya Nokia 3310: en telefon som man ringer med? Ja varför inte. Det finns många människor som vill använda sin telefon just som telefon och ingenting annat.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.