Sickla station stänger för ombyggnad

OK, rubriken är inte helt sann. För det första finns det mig veterligen inget beslut om att stänga Sickla station för ombyggnad, och för det andra är det inte möjligt att stänga stationen så länge den inte har öppnat. Men jag misstänker att det kommer att jobbas lite där framöver.

Varför? Ja, därför att SL i vanlig ordning tycks  ha glömt bort en sak när de planerat: resenärerna. Eller i alla fall hur resenärerna ska ta sig till och från tåg/spårvagn (eller mellan dessa).

20171001_133755.jpg
Det första man möts av när man kliver av spårvagnen är då denna trånga passage. På ena sidan en mur, på andra sidan Saltsjönbanans spår, och längst bort en väntkur av något slag.

20171001_141108.jpgKanske tre (eller två och en halv som på bilden) personer kan passera i bredd här. Det blir nog jättetrevligt en vintereftermiddag när det är mycket folk och fullt av is, samtidigt som Saltsjöbanan kommer rullandes på spåret till höger i bild.

20171001_133816.jpg
Som tur var finns det en del utrymme mellan kur och mur. Men för att ingen ska få för sig att sabotera planerarnas master plan (som alltid tycks fokusera på nyckelord som ”gå runt”, ”omväg” och ”hinder”) har man valt att anlägga en rabatt där. Notera fotspåren i jorden – fast stationen inte har öppnat för ordinarie trafik ännu.

20171001_133838.jpg
Och för att ingen ska snedda över båda rabatterna har man satt upp ett räcke. Som även fyller funktionen att hindra alla flyktförsök för de som av misstag råkar gå på fel sida av kuren när de ska till Tvärbanan.

Så, ett litet tips så här i elfte timmen: ta bort rabatterna, ta bort kuren, och vidga denna flaskhals en aning. Det kommer inte att göra någon jättestor skillnad, men lite stress och frustration kommer SL i alla fall att bespara sina resenärer.

Även mellan Tvärbanan och Saltsjöbanan tycks man vilja stoppa flödena.

20171001_141123.jpg
Givetvis med SLs signum: ett räcke. Så fort man hittar någon form av nivåskillnad heter standardlösningen ”räcke”. Det spelar ingen roll om nivåskillnaden är en meter eller en centimeter. Det ska dit ett räcke. Som folk ska gå runt. För folk gillar ju att gå runt. Speciellt när de egentligen bara tänker på att de ska hinna med ett tåg eller en spårvagn.

20171001_141132.jpg
Som du kan se är det jättestor skillnad mellan höjden på perrongens delar. Minst en decimeter. Men det fanns inte plats att installera en hiss där så det blev ett räcke.

20171001_141234.jpg
Sett från andra hållet och lite längre bort är nivåskillnaden ännu större. Säkert 20 cm. Så högt att de faktiskt fick plats med en trappa (syns dock bara på föregående bild).

Även här skulle jag gärna ge SL ett litet tips: ta bort räcket och ersätt med trappsteg hela vägen där det finns utrymme för det. Ska man byta från Tvärbanan till Saltsjöbanan vill man inte behöva springa runt. Speciellt inte eftersom de trånga passager som finns förmodligen kommer att vara igenkorkade av människor som står och väntar på tåget åt andra hållet.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.