Sickla station ombyggd

Jag fick visst rätt i mitt tidigare blogginlägg om kommande ombyggnader av Sickla station. Stationen är ju som jag tidigare skrivit extremt felplanerad, och förr eller senare blir det ombyggnader.

Idag såg jag att SL redan är klara med de första ombyggnaderna. Föga överraskande blev det dock mer fel än det var tidigare.

Det här är alltså passagen från Tvärbanans med Saltsjöbanans delade perrong. Jag tog dessa bilder för en månad sedan. SL tror av någon anledning att det räcker med två meters utrymme för att resenärerna från en fullsatt spårvagn ska kunna passera. Den med någon form av kompetens i planeringsfrågor – eller i alla fall ett uns sunt förnuft – vet däremot att det inte räcker. Så vad gör många i den här situationen? Jo, de genar över rabatten. Ingen gjorde det när jag tog bilderna, men fotspåren i jorden visar det är väldigt vanligt:

20171001_13381620171001_133838

En kompetent planerare hade tagit till sig och insett sitt misstag, och sedan tagit bort både kuren och rabatten. Det är viktigt att få bort sådana flaskhalsar eftersom de dels orsakar frustration och dels utgör en säkerhetsrisk pga trängsel intill spår där tåg kan passera i hög fart. Den mest uppenbara lösningen hade varit att bara asfaltera över allt, och det är någonting man rimligtvis hade upptäckt redan innan stationen öppnades.

Men nu handlar det ju om SL, och då blev det denna ganska väntade lösning:

SicklaStn1.jpg

SicklaStn2.jpg

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen: om SL behöver lite hjälp är det bara att höra av sig. Jag ställer gärna upp och jobbar några timmar gratis med att ta fram lösningar på dylika problem.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.